Dit is het spannendste mediabedrijf van 2016

Deze nieuwsbrief is helemaal gewijd aan Medium.com, het platform voor artikelen, dat in 2011 werd opg
De Medianieuwsbrief
Dit is het spannendste mediabedrijf van 2016
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #20
Deze nieuwsbrief is helemaal gewijd aan Medium.com, het platform voor artikelen, dat in 2011 werd opgericht door dezelfde man achter Blogger en Twitter. Ik heb hoge verwachtingen van Medium - en de ontwikkelingen waar het platform symbool voor staat - en neem deze zaterdagmorgen graag de ruimte om die toe te lichten. 

Voor wie niet weet hoe artikelplatform Medium werkt: je kunt er in een prachtige editor stukken schrijven en publiceren. Maar dat kan op een blog toch ook? Ja, maar die hoef je nu dus niet helemaal aan te maken als je wat te zeggen hebt. Bovendien zorgt Medium ervoor dat je stuk daadwerkelijk gelezen wordt, door het te promoten binnen haar eigen netwerk. 30 procent van het bezoek aan Medium-artikelen komt van binnen Medium zelf.
Onder andere Obama, Hillary Clinton, talloze CEO’s (bijvoorbeeld van AirBnB) en de hoofdredacteur van The New York Times tikken er wel eens een stukje.
Medium heeft 82 miljoen dollar aan investeringen op zak en is hard op weg de online standaard te worden voor het publiceren van tekst. 
Maar het platform heeft ook een groot probleem: de kwaliteit van haar populairste stukken ligt niet zo hoog. Bijna allemaal zijn het vederlichte artikelen in de trant van ‘Zo verloor ik in drie weken dertig kilo’, 'Deze ochtendroutine verandert je leven’ en 'Zes lessen die ik leerde met mijn start-up’. De koppen maken de inhoud nooit waar. Clickbait vormt geen duurzame basis voor groei.
Daarom is Medium dringend op zoek naar betere verhalen. Het hanteert daarvoor twee strategieën:
  • publicaties opslokken
  • invloedrijke mensen uitnodigen om op Medium te publiceren
Oké, met die kennis op zak kunnen we beginnen:
Deze vacature van Medium zegt heel veel over hun ambities
Maar hoe verdienen die publicaties dan geld op Medium?
Omzeil de journalisten met Medium
Medium krijgt concurrentie van Twitter
Dat was ’m voor deze week! Hopelijk beviel een thema-editie als deze goed. Heb ik nog een invalshoek gemist? Laat het me vooral weten. En dank aan lezers Maurits Martijn en Eveline Meijer voor het insturen van tips voor deze editie.
Met hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Bij wijze van test heb ik deze nieuwsbrief ook als artikel gepubliceerd op mijn persoonlijke blog, mét de gloednieuwe Blendle-button. 
PPS. Het antwoord op de vraag hierboven was ‘BMW’
PPPS. Hier nog enkele fijne voorspellingen voor de journalistiek in 2016, door Harvard Nieman Fellow Tim de Gier
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam