Dit is de slimste nieuwsapp die je tot nu toe zag 📲

De rode draad in m'n analyses is de macht van platforms. En ook deze week was het weer feest. Faceboo
Ernst-Jan Pfauth
Dit is de slimste nieuwsapp die je tot nu toe zag 📲
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #26
De rode draad in m'n analyses is de macht van platforms. En ook deze week was het weer feest. Facebook Instant Articles is binnenkort voor iedereen beschikbaar en Snapchat wil dat gebruikers zich via hun app kunnen abonneren op media.  
Hoe kun je er in deze tijden van platformdominantie ervoor zorgen dat platforms niet de relatie met je publiek volledig overnemen? Door je publiek iets te bieden wat zij bij Facebook, Twitter, Snapchat en anderen niet kan krijgen. 
Een heel, heel sterk voorbeeld daarvan is de nieuwe app van zakelijke nieuwssite Quartz. Daarom heb ik deze week - op een ergerlijke PS na - m'n hele nieuwsbrief daaraan gewijd. Veel leesplezier!

Hoe Quartz in het dagelijkse ritme van de lezer probeert te komen
Zoals ik vorige week al kort meldde, heeft Quartz een app gelanceerd. Dat is ironisch, omdat zij bij de lancering in 2012 de app-trend van toen negeerden en all in gingen op een responsive site. 
En net nu je vier jaar later steeds meer geluiden hoort over dat het geen zin meer heeft om apps te maken (want mensen gebruiken toch alleen maar Messenger en Facebook-apps) komt Quartz tóch met een app.
Waarom? Omdat het steeds lastiger wordt om in het ritme te blijven van je lezers. Die openen niet zo snel meer je site, maar beginnen de dag liever op Twitter of Facebook.
Quartz investeerde de afgelopen jaren daarom hevig in hun dagelijkse nieuwsbrief - waarmee ze een nieuwsbrief-revival inluidde -, zodat lezers via die mail tóch bij Quartz de dag zouden beginnen.
Hun nieuwe app past ook perfect in deze missie. 
Zo werkt de nieuwe app van Quartz
Quartz speelt in op de toenemende populariteit van Messenger-apps (meer info over die trend hier) . Daarom ‘chat’ de app met je. Hij (zij?) moet een buddy op je telefoon worden die je een paar keer per dag slim bijpraat over het laatste zakennieuws.
Quartz stuurt je berichtjes en jij krijgt daarna suggesties om terug te sturen (zie screenshot hieronder). Na de eerste berichtjes kon ik alleen 'Like this?’ terugsturen, maar als antwoord op de vraag of ik notificaties wil ontvangen kan ik kiezen uit ’Yes, sounds good’ of 'No thanks’
Soms zitten er voorgeprogrammeerde grapjes in. Als ik het minst enthousiaste antwoord bij 'Are you ready to get started’ kies, krijg ik een gifje van een puppy te zien.
Dat was de introductie van de app, terzake nu. Quartz deelt een nieuwsfeit met je en laat jou de keuze of je daar meer over wilt weten, of dat je liever doorgaat naar het volgende verhaal. Quartz gebruikt vaak emojis, wat de app nog meer een chatgevoel heeft. 
De mogelijke antwoorden kunnen ook specifieker zijn. Na de tweede update over de nieuwe internetwet in China is de keuzeoptie om meer te lezen bijvoorbeeld ‘Can they enforce this?’. Zo blijf je geboeid.
Opvallend: de meeste nieuwsverhalen in de app komen niet van Quartz zelf, maar van derden. Daarnaast ligt het niveau soms vrij laag. Vanmorgen ging het over waarom dunne mensen dun zijn, iets met robotics en de Amerikaanse zorgverzekering en een excentrieke marathonloper.
Na een stuk of drie nieuwsverhalen toont de app opeens nog maar één antwoordmogelijkheid: ‘anything else?’. De koek is daarna op. Met andere woorden: je kunt Quartz via de app 'uitlezen’. Ze sluiten af met een ’thank God it’s Friday’-gifje (gezellig hoor) en een advertentie (want de app is gratis). 
Wanneer kom je dan weer terug? Bijvoorbeeld als de app een notificatie verstuurt. Je kunt zelf instellen waar voor: breaking news, belangrijk interessant nieuws, een haiku als de beurzen sluiten (om je dat gevoel te geven dat je een zakelijke publicatie leest) en reguliere nieuwsupdates. 
Mocht je de app eerder openen dan dat er nieuw nieuws is, dan kun je een nieuwsquizje spelen. Zo wil Quartz waarschijnlijk voorkomen dat je teleurgesteld raakt, en tegelijkertijd een band met je opbouwen. Voor zover dat kan, met een bot.
Speaking of which, nu is het nog een voorgeprogrammeerd gesprekje, maar de ontwikkelingen bij bijvoorbeeld Facebook M (de nieuwe virtuele assistent) laten zien dat kunstmatige intelligentie en goedkope arbeidskrachten er voor kunnen zorgen dat zo'n ‘gesprek’ later met óf een slimmere bot of een echt mens (noemen we dat dan een chatredacteur?) kunnen voeren. 
Aap de app niet na
Dit is een app waar we nog heel veel van gaan horen. Waarmee elke spreker op Toekomst van de Media-congressen gaat zwaaien (dit moeten we allemaal!). Waar de business developer binnen je bedrijf binnenkort over gaat beginnen (moeten wij ook niet zoiets?). 
Het is ook een app waar we een eindeloze reeks rip-offs van gaan zien (chat met ons!).
Allemaal om de verkeerde redenen.
Want wat deze app zo goed maakt, is niet zozeer de innovatie user interface an sich. Wat ’m zo goed maakt, is dat de app pérfect bij de missie van Quartz past. 
Quartz heeft helemaal doordacht…
  • hoe de app hun imago als slimme witty zakenpublicatie kan versterken;
  • hoe ze via een app een band kunnen opbouwen met lezers;
  • hoe ze de app verslavend kunnen maken voor hun lezers;
  • voor wie de app vooral niet bedoeld is (met hun inside jokes, emojis en gifjes zullen ze ook veel mensen afschrikken);
Deze app is zo goed omdat het maatwerk is. Zelfs de notificaties ademen het merk Quartz uit. Zo geeft die haiku-notificatie (zie hierboven) je het gevoel dat je een zakelijke publicatie aan het lezen bent. Dat jij het type persoon bent voor wie het belangrijk is om te weten wanneer de beurzen sluiten. 
Wat je van de Quartz-app kunt leren, is dat je jezelf de volgende vragen moet stellen: welke vertelvorm past er bij mijn organisatie? En hoe kan ik die zo goed mogelijk doorvoeren?
Dat was ’m voor deze week! Blijf vooral tips sturen naar ernst-jan@pfauth.com
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
Ergerlijke PS. Interviewtje kopen bij het AD en het Parool? Geen probleem! Zo betaalde ING voor een mooi vraaggesprek met Ruud van Nistelrooy om hun sponsoractiviteiten onder de aandacht te krijgen. De Vlaamse nieuwssite Apache viste een filmpje op waar De Persgroep trots vertelt over deze ‘case’. Hier powerduiding van Rob Wijnberg.  Enne, ijzersterke lead hoor:
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam