De toekomst van de journalistiek #1

Goedemorgen! Ooit, misschien wel jaren geleden, heb je op mijn site pfauth.com aangegeven een nieuwsb
Ernst-Jan Pfauth
De toekomst van de journalistiek #1
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #1
Goedemorgen! Ooit, misschien wel jaren geleden, heb je op mijn site pfauth.com aangegeven een nieuwsbrief over nieuwe journalistiek te willen ontvangen. Of misschien wel gisteren, via Twitter. Hoe dan ook, die belofte wordt bij dezen ingelost. Voortaan stuur ik elke zaterdagmorgen de beste stukken die ik las over innovatie in journalistiek en uitgeven rond.

Wat kun je verwachten van deze mails?
Bij het maken van de selectie laat ik me leiden door deze vragen:
  1. Hoe krijg je als journalist je lezers zover hun kennis te delen?
  2. Hoe kom je als journalistieke publicatie in het dagelijks ritme van lezers?
  3. Hoe afhankelijk wil je als journalist en uitgever zijn van platforms als Facebook, Twitter en YouTube?
  4. Hoe verdien je geld met journalistiek?
Het liefst link in naar verhalen waarin journalisten, uitgevers, ontwerpers en programmeurs over hun eigen ervaringen en experimenten schrijven en zo min mogelijk naar opiniestukken van commentatoren die zelf niet met de poten in de modder staan.
Verder ga ik om ruimtegebrek uit van een hoop voorkennis! Met andere woorden: het is nogal nerdy.
Sluit het niet aan op je interesses? Uitschrijven kan onderaan dit bericht.
De vier inzichten van deze week!
Facebook lanceert binnenkort een blogfunctionaliteit. Logische stap wel. Want langere en betere stukken houden langer de aandacht van gebruikers vast en dát maakt ze aantrekkelijker voor adverteerders. Het maakt Facebook ook minder afhankelijk van wispelturige uitgevers voor betere ‘content’. Want ik kan me voorstellen dat journalisten hun stukken direct op Facebook willen plaatsen omdat ze daar een groot bereik hebben en veel reacties krijgen (iedereen is dol op likes en reshares). Fantasie? Nee hoor, je ziet journalisten dit al op Medium.com doen.
We zijn gewend om beelden altijd horizontaal te zien. Maar omdat we onze smartphone tijdens het filmen vaak rechtop houden, worden verticale filmpjes steeds gebruikelijker. Verticaal kijkt ook lekkerder op een telefoon. En dus zegt een uitgever in dit verhaal van The New York Times: “We’re working to get to 100 percent of our videos vertical”.
Ik hou hiervan: als uitgevers hun vertelvormen aanpassen aan nieuw gebruik van technologieën.
Mooie eyeopener Amazon-baas Jeff Bezos (die man van die prima werkomstandigheden): publicaties denken vaak nog te moeten concurreren met andere kranten en magazines. Dat is absolute onzin, want - komt ie - “ “Media companies are those companies that have our attention — they can be social networks (Twitter), games (Farmville/Zynga or Candy Crush/King.com) or photo-sharing services (Instagram) or a listicle-powered flywheel of social attention (BuzzFeed).” Al die platforms zijn tegenwoordig concurrenten. Een service als Foursquare kan een klassieke restaurantgids kapot maken.
Buzzfeed, die volstrekt gestoorde site waar kattenlijstjes en kwaliteitsjournalistiek samen kunnen bestaan, is dé media darling in de VS. Van televisiezenders tot kranten, iedereen wil met deze nieuwe Generatie-Y-gigant in zee. In dit interview vertelt de CEO hoe hij over samenwerkingen besluit:
“We willen altijd data over consumentengedrag terugkrijgen. We zijn een winkelier, we willen weten hoe de consument zich tijdens het winkelen gedraagt. We zijn géén groothandel die gewoon maar z'n waar verpatst en er alleen geld voor terugkrijgt”.
Reden: zo kunnen ze hun ‘service’ (artikelen, video’s, etc) blijven verbeteren op basis van die data.
En nog één berichtje over de eigen zaak
Inmiddels hebben we 37.000 betalende leden en zoeken we acht nieuwe medewerkers om ons team van 30 full-time journalisten en developers aan te vullen. Vakblad Villamedia interviewt onze hoofdredacteur Rob Wijnberg over hoe het gaat met De Correspondent.
Met groet!
Ernst-Jan Pfauth
Mede-oprichter en uitgever van De Correspondent
PS. Reageren? Klik op ‘reply’!
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.