De nieuwe strategie van Apple (+ een uitnodiging 🎥)

Goedemorgen! Veel Amerikaans nieuws in deze editie (over Apple, Huffington en een nieuwe New Yorker),
Ernst-Jan Pfauth
De nieuwe strategie van Apple (+ een uitnodiging 🎥)
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #47
Goedemorgen! Veel Amerikaans nieuws in deze editie (over Apple, Huffington en een nieuwe New Yorker), maar ook met een uitnodiging om samen een film te kijken in de binnenplaats van het Amsterdam Museum. 

Borrelpraat over Apple gaat zo: tijdens Steve Jobs ging het top, nu gaat het bedrijf naar z’n gallemiezen.
Kijk maar naar dat teleurstellende horloge, die ingewikkelde afstandsbediening en het gebrek aan imposante producten die in de succesreeks iPod-iPhone-iPad passen.
Maar de drie hoogste bazen - waaronder CEO Tim Cook - grijpen in een gesprek met FastCompany de mogelijkheid aan om uit te leggen dat volgens hen iedereen er naast zit:
‘De wereld denkt dat we tijdens Steve’s periode elk jaar een doorbraak hadden. Maar die producten hebben jaren gekost om te ontwikkelen”.
De samenvatting:
  • Apple is nu vooral gericht op continue verbetering van de software die 1 miljard mensen gebruiken. Kijk naar Maps, dat in 2012 een rampzalige start kende, maar nu op iOS vaker gebruikt wordt dan Google Maps. En Siri handelt nu 2 miljard verzoeken per week af, twee keer meer dan een jaar geleden.
  • Die focus op software en services zie je ook terug in hoe de omzet tot stand komt. Het percentage inkomsten uit diensten als Apple Music en iCloud steeg in één jaar van 9 procent naar 12 procent (en het totaalbedrag is meer dan Facebook als geheel omzet).
  • Artificial intelligence kent hoge prioriteit. Binnenkort kun je ook met je Macbook praten bijvoorbeeld. Met Siri ligt er een sterker fundament bij Apple dan bij de gefragmenteerde concurrentie (zoals Google en Amazon).
  • Doodzonde onder Steve Jobs maar nu dagelijkse praktijk: Apple laat haar software publiekelijk testen (mede geïnspireerd door het Maps-fiasco).
  • Alles lijkt erop dat er een auto komt en dat Apple de gezondheidszorg ingaat. 
Veel van de software die we gebruiken is er niet op gericht om ons zo effectief mogelijk te helpen, maar om ons zo verslaafd mogelijk te krijgen. Dat legt een oud-designethicus van Google in twaalf minuten kraakhelder uit.
Een absolute must-read!
Met die nieuwe kennis kun je vervolgens twee dingen doen. Toepassen in je eigen product of publicatie. Of bedenken hoe je gebruikers wel écht kunt helpen.
In ieder geval word je er een minder naïeve consument van.
Zo'n melding krijg je dus nooit van Apple
Arianna Huffington stopt na elf jaar bij The Huffington Post. Ze begint een nieuw bedrijf. Thrive Global gaat het heten, naar het boek dat ze in 2014 over gezondheid en geluk schreef. Met deze nieuwe organisatie wil ze andere bedrijven helpen de gezondheid van hun werknemers te verbeteren.
Sinds Huffington in 2008 een burn-out kreeg, richt ze zich op het publiek verkondigen hoe belangrijk het is om aan je gezondheid te denken. Zo publiceerde ze ook een boek over slaap. Meer over haar nieuwe missie weten? Luister dan naar dit interview dat ze in mei met Ezra Klein (Vox) had. 
Kenneth Lerer, de man met wie ze in 2005 de Post oprichtte, investeert nu trouwens ook weer in Thrive.
Newsflash: Joshua Topolsky, bloggerveteraan van The Verge en oud-digitaal hoofdredacteur van Bloomberg, begint een ‘New Yorker voor millennials’: The Outline.
Er zit vijf miljoen dollar investeringsgeld achter. De site moet tien tot vijftien miljoen unieke bezoekers per maand trekken en rondkomen van ‘premium advertising’. Topolsky’s co-founder is gespecialiseerd in branded content.
The Outline wil bezoekers binden door uit te gaan van hun intelligentie, en ‘dumbing down’ te vermijden. Het doel: uitleggen hoe de wereld werkt. 
Er hebben nu wereldwijd meer dan 1 miljoen mensen een account aangemaakt op Blendle. Onduidelijk is hoeveel van hen de service actief gebruiken - tenzij je ‘honderdduizenden’ duidelijk vindt. Wel zegt Blendle dat 1 op de 5 gebruikers minimaal één keer hun saldo opgewaardeerd heeft.
Er komt ook een nieuwe functie, de Blendle Premium Feed. Een algoritme stelt een persoonlijke selectie van verhalen voor je samen, die eerder door Blendle-medewerkers zijn aangemerkt als goede stukken.
Kranten willen niet aan personalisatie. Redacties vinden vaak dat álles wat ze publiceren belangrijk is voor élke lezer. NRC heeft bijvoorbeeld vorig jaar een personalisatie-app laten ontwikkelen, die toen op aandringen van de hoofdredactie is ge-killed.
De Persgroep biedt als concern nu wel Topics aan, een soort Blendle voor Persgroep-titels.
Dat was ’m voor deze week, veel dank aan Mayke Blok en Jelmer Mommers voor de verhalentips. Heb je ook suggesties? Mail of tweet ze vooral door!
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS: Op vrijdagavond 26 augustus mag ik op de binnenplaats van het Amsterdam Museum een film vertonen. Ik koos een spectaculair verhaal over de macht van media. Kom je ook kijken?
Lekkere poster hè?
Hanna Verboom organiseert met haar filmplatform Cinetree vijf filmavonden in het Amsterdam Museum, en vroeg of ik op de afsluitende avond een film over media wilde vertonen.
Ik koos voor Network (1976). Een weer-ga-loze en bombastische film over een losgeslagen nieuwslezer, zijn intens opportunistische leidinggevenden en de macht van massamedia.
Hoewel de macht van televisienetwerken tanende is (hallo Facebook en Netflix), is Network op een manier ook weer actueel. Het verhaal gaat er namelijk over hoe winstgevend het is om alle ruimte te geven aan een stem die de publieke woede verwoordt.
Sounds familiar? 
Drinken we daarna samen een biertje.
Met de code ‘Cinetreefriends’ betaal je €7,50 in plaats van €9 voor een ticket. 
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.