De kansen van Blendle in Amerika 🗽

Enkele nieuwtjes om mee te beginnen: seizoen 2 van de hitpodcast Serial is begonnen, Twitter experime
Ernst-Jan Pfauth
De kansen van Blendle in Amerika 🗽
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #17
Enkele nieuwtjes om mee te beginnen: seizoen 2 van de hitpodcast Serial is begonnen, Twitter experimenteert met een Timeline die de chronologische volgorde negeert en Facebook Instant Articles startte deze week in Nederland met RTL Nieuws en Metro. En dan nu de verhalen van dit weekend:

Ik verbaasde me over het papieren gehalte van de onlangs aangekondigde vernieuwingen van Het Parool, die nota bene als een ‘ode aan de dode bomen’ werden gebracht. Ik moest er een beetje van zuchten, en daar bleef het bij. Maar nu kom ik deze uitstekende analyse van Klaske Tameling tegen. Zij verwoordt kernachtig wat er mis is met een focus op alleen papier. En hoe halfslachtig het eigenlijk is als je online er maar een beetje bijdoet.
Tameling weet waar ze het over heeft, want ze is gepromoveerd op crossmediale journalistiek. 'Het is de organisatorische kunst om enerzijds je oorspronkelijke product te blijven exploiteren en anderzijds nieuwe producten te exploreren’, schrijft ze. Waarom zit er bijvoorbeeld niet iemand met 'online bloed’ in de hoofdredactie, terwijl zulke mensen wel bij het Parool werken? Lees deze goede analyse voor meer van dit soort praktische adviezen aan de Amsterdamse krant.
Sommige van oorsprong papieren mediabedrijven lukt het wel om online er serieus bij te doen. Zo heeft Atlantic Media (158 jaar oud) met succes een nieuw online mediamerk gelanceerd, want volgens de FT staat Quartz nu met mooie cijfers te koop. De site draait break even ($15M omzet) en zag haar omzet afgelopen jaar met 90 procent toenemen. Het zette in 2012 als een van de eerste media in op een responsive mobiele site, bouwde voort op Wordpress, moedigde haar journalisten aan ‘obsessies’ te volgen (belangrijke thema’s in plaats van de standaard nieuwsverhalen) en keek verder dan de landsgrenzen (28 procent van de omzet komt van buiten de VS). Daarnaast richtte Quartz zich op een kleine groep adverteerders met wie het nauw samenwerkte.
Het Quartz-recept voor legacy mediabedrijven: richt een nieuwe publicatie op in de geest van je moederbedrijf, neem de beste mensen uit het vak aan en geef ze volledige vrijheid in een losse divisie (of zelfs een los merk).
Hier trouwens nog een interessant artikel over hoe Quartz de homepage opnieuw uitvond (dank voor de tip Harald Dunnink!).
Wie deze nieuwsbrief leest, weet: platforms als Twitter, Facebook en Snapchat worden steeds journalistieker (door journalisten aan te nemen, of als een redactie artikelen van andere uitgevers te cureren en binnen het eigen platform te presenteren). Want journalistieke inhoud boeit gebruikers langer en levert dus meer advertentie-inkomsten op.
Binnen deze trend vond ik dit een heel opvallende move: het artikelplatform Medium (van de oprichter van Blogger en Twitter) nodigt journalistieke publicaties uit om met hun hele hebben en houwen te verhuizen naar haar platform. 
Wat Medium een journalistieke publicatie te bieden heeft? Technologische superioriteit en een groot publiek. Journalisten hoeven alleen nog maar te schrijven, Medium regelt de rest. In deze aankondiging van een publicatie die overstapt - financiële blog The Billfold - somt de hoofdredacteur de voordelen op.
Ik citeer de Volskrant: “Alexander Klöpping was midden in een zin toen de Amerikaanse interviewer hem onderbrak. ‘I have to stop you right there. You just made news.’ Het brekende nieuws dat Klöpping in een bijzin verstopte was dat Blendle begin 2016 een Amerikaanse editie lanceert.”

The Wall Street Journal, The Washington Post en The New York Times doen sowieso mee. De Amerikaanse markt lijkt me ontzettend moeilijk om te veroveren, aangezien er niet bepaald een schaarste aan goede online beschikbare artikelen bestaat (zoals dat bijvoorbeeld nog wel in Nederland het geval is). De kansen bij deze 'ontbundelings-service’ liggen - ironisch genoeg - bij bundeling. Als het een ontzettend lekker te gebruiken online kiosk weet te lanceren, gaan Amerikanen misschien wel met Blendle aan de slag. Je klikt dan nergens sneller van een stevige analyse uit The Economist naar een catwalkverslag uit een modeblad. Of wie weet lukt het ze om in de VS net zo'n populaire en verslavende nieuwsbrief te lanceren als hier in Nederland (ook een bundel).
Óf Blendle weet Amerikanen zover te krijgen om net zoals Vrij Nederland en (binnenkort) de Persgroep-kranten een Blendle-betaalknop in hun sites op te nemen. Dan wordt Blendle misschien wel dé portemonnee voor journalistieke micropayments. Zeer benieuwd!
Dat was het voor deze week! Blijf vooral tips sturen naar ernst-jan@pfauth.com
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth

PS. Bonus leestip van NYU professor journalistiek Jay Rosen 😇
PPS. En oké, sorry voor die enthousiaste rekensom.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.