De economische motor van de creatieve klasse (+ een nieuwe podcast!)

Je gelooft het niet, maar krap twee weken na de laatste Podcast over Media is er alweer een nieuwe! D
Ernst-Jan Pfauth
De economische motor van de creatieve klasse (+ een nieuwe podcast!)
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #98
Je gelooft het niet, maar krap twee weken na de laatste Podcast over Media is er alweer een nieuwe! Daarin praten Alexander Klöpping en ik over nieuwe verdienmodellen online. Luisteren kan bij Dag en Nacht Media of via je favoriete podcast-app. Hieronder ga ik dieper op de ontwikkelingen in.

Met Patreon kunnen muzikanten, acteurs, journalisten en andere makers toegang tot hun werk verkopen aan een vaste groep volgers. Op dit moment telt Patreon 50.000 makers met in totaal 1 miljoen donateurs die in 2017 naar verwachting meer dan 150 miljoen dollar doneren.
Toen Patreon deze cijfers bekendmaakte, schreef ik:
De gemiddelde bijdrage op Patreon is 12 dollar (10,70 euro). Stel dat je als Nederlandse journalist in je eentje een nichepublicatie schrijft en daar een modaal inkomen van 37.000 euro aan wilt overhouden. Dan heb je 288 maandleden nodig. Dat klinkt helemaal niet onrealistisch.
In een recent interview deelt Patreon-CEO Jack Conte zijn visie. Hij gelooft niet in het advertentiemodel van het web (‘Ik had als muzikant miljoenen YouTube-views en zag daar maar 166 dollar per maand voor terug’) en wil met Patreon een betaallaag over het internet leggen. 
Makers moeten Patreon kunnen integreren in hun bestaande kanalen: 
“Als Patreon-gebruikers over het web surfen, moeten ze overal bonus content tegenkomen van makers. Het hele web ziet er voor hen specialer uit”. 
Ook communities waar conservatieve adverteerders zich niet mee durven te associëren - bijvoorbeeld niet-family friendly-groepen - kunnen nu hun culturele producten financieren.
Patreon wordt dus een omnipotente webportemonnee voor verhalen, van muziek tot films en van journalistieke artikelen tot romans.
Voorbeeld van een Patreon-post, door artiest Amanda Palmer (die 40.000 dollar 'per ding' krijgt)
Voorbeeld van een Patreon-post, door artiest Amanda Palmer (die 40.000 dollar 'per ding' krijgt)
In een ander stuk over Patreon kwam ik een interessant nadeel van het dit model tegen. Een Patreon-community werkt alleen goed als de maker veel in contact is met zijn of haar publiek. Denk aan chatsessies, vlogs en events. Als je daar als maker geen zin in hebt, past het model niet bij je.
Bij Patreon is geld verdienen dus inherent aan de toegankelijkheid van de maker. Slecht nieuws voor introverte makers.
Over geld verdienen gesproken...
Sinds Medium het advertentiemodel afzwoer, richt het zich op abonnementen. Voor 5 dollar per maand krijg je als Medium-gebruiker extra verhalen.
Medium wil de schrijvers van deze verhalen op een originele manier betalen. Om te begrijpen hoe dat werkt, moeten we het eerst even hebben over online applaus.
Medium was niet tevreden met de like-button. Er zijn allerlei gradaties binnen hoe je iets waardeert, een like-button gooit alles op één hoop. Je kunt je waardering voor een grappig columnpje niet anders uiten dan voor een briljant onderzoeksverhaal waar maanden werk in zit.  
Medium heeft daar iets voor bedacht: je kunt klappen. Dat werkt zo:
Zo werkt het applaus
Zo werkt het applaus
En nu komt het: hoe meer applaus je als schrijver krijgt, hoe groter je aandeel in de inkomsten. 
Een aardige gedachte: je krijgt niet betaald voor pageviews, maar voor de waarde die je toevoegt.
Andere overwegingen bij dit model:
  • Als je iets schrijft wat wél waardevol is maar wat mensen niet direct waarderen - bijvoorbeeld een ongemakkelijke waarheid -, krijg je minder betaald.
  • Ik hoop mede om die reden dat er een minimum fee is. 
  • Ik zou betaalde schrijvers verbieden om lezers om applaus te vragen. 
Nog even over al die mediabedrijven die op 'original programming' mikken
Twee weken geleden schreef ik over nieuwe videodiensten die door bedrijven als Disney aangekondigd worden. Er zijn weer nieuwe grote ontwikkelingen in de televisieconcurrentiestrijd:
Op het strijdtoneel van onder andere HBO, Amazon Prime, Google’s YouTube, Facebook Watch en Netflix kondigde Apple 1 miljard dollar beschikbaar te stellen voor televisieproducties.
Van dat geld kan Apple tien televisieseries maken. Die moeten het aanbod in iTunes verbeteren. Daarnaast: als je series maakt, heb je ook niet dat gesteggel met rechten voor verschillende regio’s.
Een miljard is de helft van HBO’s budget in 2016, en, houd je vast, 1/256ste van Apple’s gehele kas. Televisie is duur, maar Apple kan het makkelijk betalen.
Apple staat voornamelijk bekend als hard- en softwarebedrijf, maar het zet ook jaarlijks 24,35 miljard dollar om met diensten als iCloud, iMusic en iTunes. In 2020 wil Apple het dubbele hiervan draaien.
blendle.com  •  Deel
De grote vraag wordt nu: hoe creëer je een hitshow als de toegang zo gefragmenteerd raakt? Misschien wel via Snapchat:
Snapchat plaatst zich buiten de concurrentiestrijd tussen Netflix, Apple, HBO, Amazon en de anderen. Op een conferentie zei de ‘content-directeur’ dat alle andere mediabedrijven niet 'mobile only’ zijn, Snapchat wel. 
Daar zou een nieuwe beeldtaal bij horen: korter, drie tot vijf minuten, en 'close-ups over wide shots’. Snapchat heeft eerder verticale video normaal gemaakt, dus het heeft een aardig track record
Volgens die directeur zou een Snapchat-spinoff mensen kunnen attenderen op een televisieshow. Bij programma’s als The Bachelor werkt dat goed.
Ondertussen wil Snapchat ook series maken die alleen binnen Snapchat te zien zijn. Eerste ambitie: een sitcom als Friends.
Dat was ’m voor deze week! 
Veel luister- en leesplezier,
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam