De chaotische en ondoorgrondelijke toekomst van televisie

Deze week hebben we het over televisie, want die industrie is grondig aan het veranderen. Het klassie
Ernst-Jan Pfauth
De chaotische en ondoorgrondelijke toekomst van televisie
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #10
Deze week hebben we het over televisie, want die industrie is grondig aan het veranderen. Het klassieke televisiemaken is nog steeds oppermachtig (Zie DWDD & John de Mol), maar wie naar de Verenigde Staten kijkt, kan niet anders dan concluderen dat het hele distributiemodel op de schop gaat.
Daarom, voor alle (televisie)makers die deze nieuwsbrief volgen: een verkennende blik op de chaotische toekomst. 

Netflix gaat journalistiek bedrijven
Netflix is zó'n indrukwekkend bedrijf. Afgezien van de hardware hebben ze alle ketens in handen. 
Eerst bouwden ze een solide televisie- en filmplatform en inmiddels produceren ze de ene na de andere hitserie (House of Cards, Orange is the New Black, Chef’s Table, Narco’s). Het aanbod in Nederland is nog te beperkt, maar door die ‘Netflix Originals’ wordt dat probleem steeds minder prangend. 
Het bedrijf heeft nu 69 miljoen leden in 50 landen die elke dag 100 miljoen uur televisie kijken.
De grote bazen hebben onlangs gezegd binnen twee jaar ook 'Vice-achtige’ nieuwsdocumentaires en talkshows te willen maken.
TV-platforms hebben content nodig en producenten hebben tv-platforms nodig. Maar Netflix heeft genoeg aan zichzelf.
Vice kiest ondertussen een meer traditionele route
Vice heeft geen tv-platform en gaat op de klassieke televisietour, want daar zit nog steeds 75 procent van de advertentiemarkt. Daarom worden er volgens de CEO deals gemaakt voor één netwerk in de VS en twaalf in Europa. Ook Zuid-Amerika staat op het verlangenlijstje.
De spectaculaire documentaires heeft Vice al, kleine moeite om die vervolgens ook uit te zenden en meer reclame te verkopen.
Terwijl Vice voor de advertentie-inkomsten gaat, richt YouTube zich net als Netflix en HBO op abonnementen. 
YouTube is niet alleen om haar schaal een interessante speler, maar ook om de directe relatie tussen kijker en maker. Wil je clips uit het NBC-programma Jimmy Fallon kijken? Dan ga je waarschijnlijk naar het kanaal van Fallon zelf (8 miljoen YouTube-abonnees), in plaats van NBC (380.000 YT-abonnees). 
Aan die relaties wil YouTube nu geld verdienen. Voor $9,99 per maand krijgen abonnees toegang tot exclusieve videos van YouTube-sterren, een nieuwe game-app en een advertentievrije muziekapp.
Alwéér een abonnementsservice voor tv. Is de toekomst van televisie dat elke consument vijf verschillende abonnementen heeft? Bijvoorbeeld HBO, NPO, FOX Sports, YouTube en Netflix? Of houden we een kleine groep giganten over?
Dit representatieve onderzoek naar het digitale betaalgedrag van 18 tot 34-jarige Amerikanen moet televisiebazen ongetwijfeld vertrouwen geven. Een meerderheid betaalt voor films en tv-downloads.
Maar hoe creëer je momentum voor je programma's?
Door je acteurs mee te laten twitteren
Zoals bij de Amerikaanse serie Scandal. Josh Malina (je weet wel, Will Baily in The West Wing) wordt nu eindelijk een beetje beroemd omdat zijn collega’s en hij bij elke episode meepraten. 
Maar hoe doe je dat bij een on-demand serie na? Nou, bijvoorbeeld door een evenement te maken van het moment dat de serie online komt. ‘Kijk om zo en zo laat, dan kijkt de cast ook’. 

Hoe dan ook: het ouderwetse 'we kijken allemaal hetzelfde’-gevoel, kun je met behulp van sociale media in ere herstellen. Op die manier trek je dat sterk gefragmenteerde publiek weer naar je toe.
Snapchat leent zich er echter nog beter voor
Maar eigenlijk is het een oud-mediale reflex van me om naar Twitter te kijken. Want de écht indrukwekkende kijkcijfers vinden we bij Snapchat. Alleen, Snapchat is een ecletische en vrij ondoorgrondelijke service. Zelfs de 25-jarige CEO kan niet uitleggen wat zijn bedrijf doet. Gelukkig heeft FastCompany een zeer verhelderend artikel over de potentie van Snapchat geschreven. Snapchat is zowel een platform voor derden als een producent van eigen content.
Even wat feitjes, om je te overtuigen dit lange artikel ook daadwerkelijk te lezen:
  • Twitter is een tweede scherm, Snapchat is het eerste scherm.
  • MTV trok 5 miljoen kijkers voor de live-uitzending van haar Awards Show (die ene waar Kanye West zijn presidentskandidaatschap aankondigde). Dat was 40 procent minder dan vorig jaar. Maar op Snapchat wist MTV, hou je vast, 25 miljoen views te realiseren!
  • Snapchat maakt zelf ook ‘uitzendingen’, compleet met verslaggevers ter plaatse. Live stories heten die. Je swiped er als kijker doorheen. Als je er tenminste op tijd bij bent, want ze verdwijnen na een etmaal. De ‘story’ van Snapchat over de MTV Awards trok 12 miljoen kijkers.
  • Elke dag realiseert Snapchat 4 miljard views.
  • Als je het als netwerk niet goed doet, gooit Snapchat je uit haar overzichtspagina (Discover). Dat overkwam bijvoorbeeld Yahoo (want anchor Katie Couric sprak jongeren niet aan) en Warner Music (want kijkers geven niet om het label, maar om de artiest)
Trouwens, zo werkt Snapchat
De beste manier om een app te doorgronden, is door deze te gebruiken. Deze vlotte videoblogger met indrukwekkende nagels legt zeer begrijpelijk uit hoe Snapchat praktisch werkt. Dus downloaden maar en experimenteren!
Dit ging alleen nog maar over 'normale' schermen
Maar bijvoorbeeld nog niet over Virtual Reality
The New York Times lanceert op 7 november een interessant VR-experiment. Al haar print-abonnees ontvangen een kartonnen VR-kijker van Google, zodat ze de ‘The Displaced’ kunnen zien, de eerste VR-film van The Times over drie bijzondere kinderen die slachtoffer werden van oorlogen.

Het platform voor deze productie: een speciale VR-app van The New York Times.
Dat was ’m voor deze week. Een eerste verkennende blik op hoe televisie aan het veranderen is. Het medium is niet mijn specialiteit, dus als ik iets gemist heb, laat het me vooral weten!
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Over gefragmenteerde televisie gesproken, vanaf maandag gaat een oude nrc.nl-rubriek verder als video-nieuwsbrief: Goal van het weekend. Elke maandag de beste goals van het voetbalweekend in je mail. ⚽️
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam