De beste hoofdredacteur aller tijden

Wow, we zijn met meer dan duizend abonnee's nu, welkom allemaal! De editie van deze week is weer beho
Ernst-Jan Pfauth
De beste hoofdredacteur aller tijden
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #16
Wow, we zijn met meer dan duizend abonnee’s nu, welkom allemaal! 
De editie van deze week is weer behoorlijk Amerikaans, dus blijf vooral Nederlandse en Europese tips insturen (ernst-jan@pfauth.com). Desnoods in de vorm van een persbericht. Veel leesplezier!

The Washington Post trekt meer bezoek dan The New York Times
Jeff Bezos, eigenaar van The Washington Post, is sinds de aankoop (in 2013) van zijn krant bezig het bereik te vergroten. Hij gaf abonnee’s van lokale kranten gratis toegang tot zijn site, zette als enige uitgever álle krantenstukken op Facebook Instant Articles en richtte een redactie op die moet reageren op virals.
Welnu, die strategie werkt. In oktober 2015 trok The WaPo meer bezoek dan The NY Times. 
Maar hoe duurzaam is dat miljoenenbereik? Het levert advertentie-inkomsten op maar beschadigen die viral-posts op de lange termijn niet het betrouwbare krantenmerk? Ik tikte een blogpost waarin ik de discussie hierover samenvat. 
En die krant heeft ook nog eens 'de beste hoofdredacteur aller tijden'
Zegt Esquire. Of die claim nu waar is of niet, het profiel over de man in kwestie – Martin Baron – is zeer de moeite waard. Het leest als één lang pleidooi voor journalistieke integriteit en standvastigheid. Bovendien toont het aan dat óók de hoofdredacteur zakelijk inzicht moet hebben. 
Baron wordt binnenkort trouwens beroemd, want in januari verschijnt een Hollywood-verfilming van hoe The Boston Globe onder zijn leiding seksueel misbruik binnen de katholieke kerk aan het licht bracht. Als je naar het lijstje acteurs kijkt, zet de studio in op de All The President’s Men van deze generatie.
Hoe maak je zonder papier een statement?
Na de zoveelste Amerikaanse moordpartij dit jaar, was voor twee New Yorkse kranten de maat vol. The New York Times plaatst voor het eerst sinds 1920 een hoofdredactioneel commentaar op de voorpagina (End the Gun Epidemic in America - zie gelinkte artikel) en The New York Daily News zette met een zeer effectieve voorpagina de loze reacties van republikeinen voor schut (zie hieronder).
Ik vraag me af hoe je online de symbolische kracht van de papieren voorpagina evenaart? Ken jij goede voorbeelden?
Ze hebben journalisten steeds minder nodig om een publiek te bereiken. Vaak hebben politici en beroemdheden op sociale media alleen al meer volgers dan een krant in totaal. Dus waarom nog als celebrity foto’s van je geboren kind aan een roddelblad verkopen als je deze op Instagram rechtstreeks aan je fans kan tonen? Waarom als presidentskandidaat nog een berichtje naar de pers sturen, als iedereen je tweets toch wel leest? Met andere woorden: journalisten verliezen hun functie als gatekeepers. Toegang tot het publiek is niet meer exclusief van hen. In dit lezenswaardige essay verkent Herrman de gevolgen hiervan. 
Dus probeer je als medium ook een platform te worden
Terwijl journalisten steeds minder als gatekeeper fungeren, neemt de macht van platforms toe. Zij zijn nu de doorgeefluiken naar het publiek. Een manier om als journalistieke publicatie dan toch relevant te blijven, is zelf proberen meer een platform te worden. Kondigt Nu.nl hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman daarom aan dat ze nog meer gaan inzetten op user generated content? Nu.nl verwacht op korte termijn een app te lanceren waarmee consumenten live video kunnen streamen à la Periscope, Facebook en Meerkat. Als mensen jouw site gebruiken om een publiek te bereiken, blijf je als publicatie relevant.
Veel leesplezier!
Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth)
PS. Nog even een leuk nieuwtje van eigen front: met De Correspondent hebben we nu meer dan 40.000 betalende leden! Onder andere Fortune, Nieman Lab en The Next Web schreven erover.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam