De achttiende verjaardag van mijn zoon

De Medianieuwsbrief
De achttiende verjaardag van mijn zoon
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #3

Afgelopen maand is mijn zoon geboren. Op zijn achttiende verjaardag is er volgens de grafiek die krantenprofessor Piet Bakker deze week publiceerde geen huishouden meer te bekennen met een papieren krant.
Tenzij ik hem een papieren krant cadeau doe als hij gaat studeren. Of als er een stabiele groep Nederlanders bestaat die graag papieren kranten willen blijven lezen. Ik acht het tweede aannemelijker dan het eerste.
Hoe dan ook is het een zorgelijke grafiek. Hoe gaan onze kwaliteitskranten hun honderden redacteuren bekostigen als hun belangrijkste inkomstenbron verdwijnt? Je kunt bezuigingen op redacteuren die kortkolommen vullen - fair enough - maar daarna? Met alleen je Blendle-aansluiting kom je er niet. De enige die daar in Nederland de benodigde miljoenen mee gaan binnenslepen, zijn de mannen van Blendle zelf.
Maar met wat dan wel? Die vraag zal ik proberen te blijven beantwoorden in de komende edities van deze nieuwsbrief. Hier alvast een voorzet:
Prioriteit nummer 1: investeer in je relatie met lezers
Zoals hotels nu doen (die ook in een catch-22 zitten met platforms)
Betrek ze bijvoorbeeld tijdens het schrijven
Onderstaande grafiek van Matter maakt duidelijk hoe journalistiek nu vaak nog werkt:
De grafiek komt uit deze opgewekte presentatie
Wat de platforms ondertussen ondernemen:
LinkedIn laat nu vooral eigen content zien
Apple sandwicht mobiele advertentiemarkt met blocker én eigen netwerk
En heeft u de nieuwe site van VN al gezien?
Wat kunt u volgende week verwachten?
‘Je hebt het de hele tijd over de gevaarlijke afhankelijkheid van platforms, maar is De Correspondent ook niet heel afhankelijk van Facebook?’
Die vraag kreeg ik afgelopen week een paar keer naar aanleiding van de vorige nieuwsbrief. Volgende week geef ik inzicht in hoe we elke van onze 110.000 likers proberen te overtuigen lid te worden en hoe dat vooralsnog gaat.
Tot dan!
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam