De achttiende verjaardag van mijn zoon

Ernst-Jan Pfauth
De achttiende verjaardag van mijn zoon
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #3

Afgelopen maand is mijn zoon geboren. Op zijn achttiende verjaardag is er volgens de grafiek die krantenprofessor Piet Bakker deze week publiceerde geen huishouden meer te bekennen met een papieren krant.
Tenzij ik hem een papieren krant cadeau doe als hij gaat studeren. Of als er een stabiele groep Nederlanders bestaat die graag papieren kranten willen blijven lezen. Ik acht het tweede aannemelijker dan het eerste.
Hoe dan ook is het een zorgelijke grafiek. Hoe gaan onze kwaliteitskranten hun honderden redacteuren bekostigen als hun belangrijkste inkomstenbron verdwijnt? Je kunt bezuigingen op redacteuren die kortkolommen vullen - fair enough - maar daarna? Met alleen je Blendle-aansluiting kom je er niet. De enige die daar in Nederland de benodigde miljoenen mee gaan binnenslepen, zijn de mannen van Blendle zelf.
Maar met wat dan wel? Die vraag zal ik proberen te blijven beantwoorden in de komende edities van deze nieuwsbrief. Hier alvast een voorzet:
Prioriteit nummer 1: investeer in je relatie met lezers
Zoals hotels nu doen (die ook in een catch-22 zitten met platforms)
Ik heb vorige week benoemd waarom de wurggreep van platforms zo lastig is voor journalistieke publicaties. Je bent afhankelijk van ze voor je bereik, maar tegelijkertijd reduceren ze je tot contentfabriekjes door het contact met je lezers over te nemen. Facebook en binnenkort Apple News (daarover zo meer) weten inmiddels meer over je abonnees dan jijzelf.
Hotels zitten in een zelfde situatie. Platforms zijn oppermachtig in de boekingsmarkt. In de VS heeft Expedia binnenkort door een overname een marktaandeel van 75 procent. En dus moeten hotels steeds meer inleveren om in de gratie te blijven van die platforms.
Leuke analogie voor uitgevers: hotels vechten nu terug. Niet door het moeilijker te maken voor klanten (!!!), maar door direct bij hotels te boeken aantrekkelijker te maken. Je krijgt dan bijvoorbeeld een eigen congiërge, gratis maaltijden, betere kamers en ze verwelkomen je als een verloren zoon als je later nog eens terugkomt.
De enige manier om lezers naar jouw site of app te laten komen, in plaats van Facebook, is door ze zich thuis te laten voelen. Door ze extra’s te bieden tijdens een bezoek, door ze serieus te nemen. De relatie tussen lezer en publicatie moet weer heel persoonlijk worden.
Dat is een van de centrale thema’s in deze nieuwsbrief. Dus net als in alle volgende delen, zal ik ook in deze editie enkele ideeën delen over het investeren in je relatie met lezers en kijkers.
Betrek ze bijvoorbeeld tijdens het schrijven
Onderstaande grafiek van Matter maakt duidelijk hoe journalistiek nu vaak nog werkt:
De grafiek komt uit deze opgewekte presentatie
Klik op de grafiek om het bijbehorende stuk te lezen, waarin de auteur pleit dat journalisten al tijdens hun onderzoek met lezers moeten praten. Stel ze vragen, want ze weten veel. Schotel ze niet een af stuk voor, om daarna obligaat naar hun mening te vragen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het onbegrijpelijk dat vrijwel alle nieuwsmedia niet op structurele basis gebruik maken van de kennis van hun publiek.
Als we op De Correspondent nieuw onderzoek aankondigen, eindigen we het stuk ook altijd met zo'n vraag. Zo vroeg onze correspondent Zorg naar ervaringen van lezers met bureaucratie in de zorg, wat tot honderden reacties van patiënten en dokters leidde en uiteindelijk een stuk dat door 858 leden gedeeld werd.
Het is dus journalistiek interessant om met lezers en kijkers samen te werken, maar ook zakelijk, want je creeërt er een loyaal publiek mee.
Spaanse onderzoekers hebben een model ontwikkeld dat herkent wanneer een telefoongebruiker zich verveelt, zodat je op dat moment een push-bericht kunt sturen.
Met alleen deze slimme feature ga je de oorlog niet winnen, maar het idee erachter is heel goed: maatwerk leveren voor je lezers. Bij De Correspondent sturen we nu nog iedereen dezelfde dagelijkse nieuwsbrief, en dat is eigenlijk achterhaald. Je kunt zo'n nieuwsbrief op z'n minst aanpassen op wat een persoon al gelezen heeft, laat staan op interesses.
Wat de platforms ondertussen ondernemen:
LinkedIn laat nu vooral eigen content zien
LinkedIn zet meer op eigen content in. Daarom kochten ze ook Pulse en Slideshare en moedigen ze beroemde gebruikers aan te bloggen op hun platform. Gevolg: verkeer vanaf LinkedIn naar de 1.000 grootste uitgevers daalde in de eerste vier maanden van 2015 met 44 procent.
Ik lees trouwens nóóit op LinkedIn. Wie wel?
Apple sandwicht mobiele advertentiemarkt met blocker én eigen netwerk
De nieuwe iOS is nogal een dingetje voor uitgevers. Apple gaat adblockers ondersteunen, die ervoor zorgen dat uitgevers (en concurrent Google!) geen advertentiecent meer verdienen als mensen met de Safari browser surfen. Maarrrr, Apple is de slechtste niet en komt met een alternatief: News. Daar mogen (vooralsnog) 50 uitgevers hun content gratis aan lezers geven. Van de advertenties die uitgevers er zelf verkopen, mogen ze 100 procent van de opbrengst zelf houden. Als Apple er lege advertentieplekken vult, krijgt de uitgever 70 procent van de advertentie-inkomsten.
Apple News lanceert deze herfst in de VS, UK en Australië. Nog niet in Nederland dus.
En heeft u de nieuwe site van VN al gezien?
De eerste versie van Vrij Nederlands nieuwe site ziet er heel verzorgd uit, leest fijn en er wordt enthousiast geblogd (lees Sander Pleij!). Mooi werk van bureau Digital Natives. Wie doorklikt, ontdekt een revolutionaire functie: een betaalknop van Blendle (zie screenshot). Is dit de eerste opstap naar een standaard portemonnee voor online journalistiek?
Wat kunt u volgende week verwachten?
‘Je hebt het de hele tijd over de gevaarlijke afhankelijkheid van platforms, maar is De Correspondent ook niet heel afhankelijk van Facebook?’
Die vraag kreeg ik afgelopen week een paar keer naar aanleiding van de vorige nieuwsbrief. Volgende week geef ik inzicht in hoe we elke van onze 110.000 likers proberen te overtuigen lid te worden en hoe dat vooralsnog gaat.
Tot dan!
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam