Amazon doet voortaan zelf je voordeur open 🔓

Alexander Klöpping en ik hebben aflevering vijf van Een Podcast over Media opgenomen. Het is geen mal
Ernst-Jan Pfauth
Amazon doet voortaan zelf je voordeur open 🔓
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #55
Alexander Klöpping en ik hebben aflevering vijf van Een Podcast over Media opgenomen. 
Het is geen malse aflevering. Halverwege de uitzending worden de emoties ons bijna te veel. Want met luisterende praatpalen, digitale sloten, filmende zonnebrillen, hypersociale algoritmes en lamlendige boekenuitgeverijen ziet de wereld er niet per sé mooier uit. Gelukkig hebben we Jesse Klaver nog:

Klik op de afbeelding om de aflevering te beluisteren
Klik op de afbeelding om de aflevering te beluisteren
Deze artikelen bespraken we tijdens de podcast:
De opmars van online verkiezingscampagnes in Nederland en het hypersociale algoritme van Facebook passeerden vorige week al de revue in de Medianieuwsbrief. Maar deze onderwerpen waren nieuw:
Amazon doet voortaan zelf je voordeur open
Het grote nadeel van online bestellen is dat je thuis moet zijn om het pakketje veilig in ontvangst te nemen. Maar als je je voordeurslot op het internet (lees: Amazon) aansluit, legt de bezorger je bestelling gewoon in de gang.
Analisten hopen dat dit de doorbraak-toepassing voor een smart home is.
The Internet of Poorly Working Things
Maar ‘smart homes’ en andere toepassingen van de 'internet of things’ hebben ook grote nadelen. Los nog van privacybezwaren - de praatpalen luisteren misschien wel altijd mee - raakt veel software van de 'smart devices’ ook verouderd. Leer in dit gelinkte artikel het 'internet of shit’ kennen.
De zonnebril van Snapchat zou best wel een succes kunnen worden
Met de lompe Google Glass leek je een douchebag, maar de zonnebril van Snapchat ziet er gewoon goed uit én wordt ook nog eens slim uitgerold. Dus voor je het weet, word je op straat tien seconden vastgelegd door een vlotte millennial met Snapchat-zonnebril.
Facebook lanceert Snapchat-kloon in landen die Snapchat nog niet ontdekt hebben
Snapchat vormt een grote bedreiging voor Facebook. Daarom lanceren Zuckerberg en co in markten waar Snapchat nog niet dominant is - zoals Polen - een regelrechte Snapchat-kloon.
Ze hebben nu dus twee Snapchat-kloons lopen, als je de nieuwe functie van dochterbedrijf Instagram meetelt.
Facebook komt ook met een Slack-kloon. En die is eng:
Een verontrustend citaat uit een onderstaand artikel
Een verontrustend citaat uit een onderstaand artikel
Hoe eng is die belofte van Facebook?
“Facebook also has been pitching companies that its artificial intelligence technology will be able to gauge how happy employees are and how they feel about certain topics inside the company.”
Straks moet je je verantwoorden omdat je niet meer gelukkig zou zijn binnen het bedrijf volgens het algoritme, terwijl dat helemaal niet zo is.
The Circle in het echt.
Kijk hoe kranten dalen en Google stijgt
Klik op de grafiek voor de context.
Klik op de grafiek voor de context.
Dat was ’m voor deze week! Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam