Alsof De Volkskrant kekke filmpjes gaat maken voor de VVD

Ernst-Jan Pfauth
Alsof De Volkskrant kekke filmpjes gaat maken voor de VVD
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #11

BuzzFeed is goed voor 5 miljard views per maand
Ik had de nieuwsbrief vorige week nog niet verstuurd, of de baas van BuzzFeed zette een interessante memo online. Daarin vertelt hij zijn medewerkers dat het na een periode van enorme groei, nu zaak is om de organisatie te stroomlijnen.
BuzzFeed telt nu over alle platforms ‘VIJF MILJARD’ views. Bovendien hebben ze een solide verdienmodel: ze maken native ads voor bedrijven, en het maakt die klanten niet uit waar de ads getoond worden. Dus in tegenstelling tot veel andere media, zal het BuzzFeed een zorg zijn of je hun content op Facebook, YouTube of hun eigen site ziet.
Ik hink hier op twee gedachten. Aan de ene kant vind ik het heel indrukwekkend hoe BuzzFeed de wereld veroverd heeft en nu ook grondige onderzoeksjournalistiek bedrijft. Aan de andere kant vind ik dat ze de journalistiek van binnen uithollen: 
Want BuzzFeed maakt nu ook politieke spotjes
Zo heeft BuzzFeed onlangs een productiestudio opgericht voor politieke spotjes. 
Alsof De Volkskrant kekke filmpjes gaat maken voor de VVD.
Commercieel gezien is het natuurlijk weer een goede move. Ze gaan zo de concurrentie aan met Upworthy - de site die voor nonprofits en progessieve lobbypartijen filmpjes produceert.
Maar treurig is het wel. Want de conclusie is hier: je kunt online alleen nog maar een watchdog zijn als je je mede laat betalen door dezelfde clubs die je moet controleren.
De toekomst van het nieuws is niet 'het artikel'
Facebook Instant Articles, Apple News, Blendle: het zijn allemaal platforms die losstaande artikelen onder de aandacht brengen.
Zij bemoeien zich niet met de onderlinge verbanden tussen stukken, geen dossiers, nee: alleen op zichzelf staande artikelen.
Dat werkt hoor, maar tegelijkertijd is het belangrijk om na te denken over hoe we een nieuwe vertelvorm kunnen uitvinden die verder gaat dan de eeuwenoude vorm van ‘het artikel’. 
En duidelijker dan in dit gelinkte artikel heb ik deze grote inhoudelijke uitdaging nog niet verwoord gezien. De creative director van het The New York Times R&D Lab denkt na over vragen als: hoe maken we ons journalistieke werk tijdlozer dan een stukkie dat over een dag weer verdwijnt? En hoe kunnen we concurrentie aan met Wikipedia? Must read! 
Meteen maar een voorbeeld: een manier van journalistiek bedrijven die verder gaat dan de klassieke artikelvorm is het maken van aantekeningen op externe webpagina’s. Dus Obama publiceert een speech, als journalist kun je die vervolgens op de pagina van het Witte Huis zelf factchecken en annoteren. Dat is veel effectiever dan een los stuk erover tikken.
Lees in het gelinkte artikel hoe Genius - zo heet de annotatieservice - precies werkt.
Ook mooi om te zien hoe Genius zich blijft ontwikkelen. Eerst gebruikten mensen het alleen om rapnummers mee te annoteren, nu kun je het hele web ermee onder handen nemen.
Nieuwsbrieven zijn zo populair, je hoeft ze niet eens meer zelf te schrijven. Want Nuzzel stelt je in staat om de populairste links uit je Twitter-netwerk automatisch naar abonnees te laten mailen.
(Heb je de nieuwsbrief over Nuzzel gemist? Lees hier de uitleg terug)
Zo probeert Nuzzel haar publiek te verbreden. Want je hoeft nu niet meer op Twitter zelf te zitten om bijvoorbeeld de interessante tech-links van Alexander Klöppings netwerk te ontvangen. 
Toch is het ook een raar model: want Alexander vindt misschien wel drie van de tien verzonden links (uit zijn naam!) waardeloos. Toch gingen ze mee, omdat de twitteraars die hij volgt wel enthousiast zijn.
De vraag die nu wel steeds prangerder wordt: wanneer krijgen we teveel nieuwsbrieven? Heb jij al last van een nieuwsbrief-overload?
Een hele slimme mailnotificatie van The New Yorker
Door al dat nieuwsbrievengeweld zou je bijna vergeten dat je e-mail ook nog voor andere doeleinden kunt gebruiken. Zoals notificaties.

Ik zag een hele slimme notificatie bij The New Yorker: je leest een stuk, maar ergens halverwege besluit je - om wat voor reden dan ook - te stoppen. Waarschijnlijk scroll je dan weer naar boven. De site herkent die beweging en toont een kleine pop-up met de tekst: ‘Need to stop reading? We’ll send you a reminder of where you left off’. Als je je mailadres hebt ingevuld, krijg je direct, na twee uur of na drie dagen een herinnering. 
De service is nog niet superpopulair (zie de data in het gelinkte stuk), maar de gedachte erachter is heel slim, want servicegericht, en een mooie digitale equivalent van het tijdschrift dat op je mat ploft. Want dat is essentieel voor publicaties: dat je lezers aan je bestaan herinnert. The New Yorker doet dat nu op zeer vernuftige manier.
Het zit erop! Blijf me vooral goede artikelen tippen via een antwoord op deze mail of via Twitter, tot volgende week zaterdag!
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam