Als Facebook meebiedt om de Eredvisie-rechten...

Een eclectische Medianieuwsbrief deze week: van anti-nepnieuws-memes tot een nieuwe investeringsronde
Ernst-Jan Pfauth
Als Facebook meebiedt om de Eredvisie-rechten...
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #81
Een eclectische Medianieuwsbrief deze week: van anti-nepnieuws-memes tot een nieuwe investeringsronde voor Blendle. Veel leesplezier!

Amazon heeft de uitzendrechten van American Football weggekaapt bij Twitter en voegt ze toe aan het (indrukwekkende) Amazon Prime-abonnement. Het bedrijf bood 50 miljoen dollar. Dat is vijf keer meer dan Twitter ervoor betaalde. Facebook en YouTube boden ook mee.
Ik zet het nieuws in deze Medianieuwsbrief omdat ik vermoed dat dit ons voorland is. 
Wat gaat er in Nederland gebeuren als Facebook meebiedt voor de Eredivisie-rechten? Hebben we over vijf jaar nog wel kabeltelevisie nodig? Of nemen Amerikaanse platforms de functie grotendeels over? Zoals Netflix nu al in Nederland doet voor drama-televisie?
Als ik bij een tv-zender werkte, zou ik me hier op voorbereiden. 
(Ik ben zeer benieuwd naar jullie gedachten hierover! Mail me vooral terug. Of tweet via @mnieuwsbrief)
Trouwe lezers van de Medianieuwsbrief weten dat ik het vaak heb over hoe journalisten een diverser publiek kunnen bereiken. Dus niet alleen mensen die graag lezen, maar ook zij die visueler ingesteld zijn of nooit op nieuwssites komen.
Daarom zoeken we nu bij De Correspondent bijvoorbeeld een ontwerper die de hele dag niets anders doet dan de belangrijkste bevindingen uit onze stukken visueel samen te vatten. 
In die context vond ik dit een interessant stuk: een fellow van de New Yorkse stadsuniversiteit doet onderzoek naar hoe factcheckers hun bevindingen bij een groter publiek onder de aandacht kunnen krijgen. Hij doet dat door zijn bevindingen in memes viraal te laten gaan. Ter inspiratie!
medium.com  •  Deel
Ik ben momenteel in Perugia, op het International Journalism Festival. Er zijn hier veel Amerikaanse journalisten en vrijwel allemaal praten ze uitsluitend over nepnieuws. 
Nieuwste nepnieuwsnieuwtje: Facebook geeft gebruikers tips hoe ze desinformatie kunnen herkennen. De grootste Cursus Mediawijsheid ter wereld.
Veelgehoorde reactie hier: dit is allemaal voor de bühne. Als Facebook het écht wil oplossen, kunnen diens developers er zo een oplossing voor ontwikkelen. Maar dat doen ze niet, want nepnieuws zorgt voor veel engagement en dus voor veel advertentieomzet.
(Fun fact: zowel Facebook als Google organiseren in Perugia gratis drinksessies voor journalisten)
Goed nieuws voor journalistieke innovatie uit Nederland: Blendle kan met een nieuwe ronde investeringen weer een tijd verder werken aan zijn missie om een breder publiek te laten betalen voor journalistiek.
De Japanse uitgever Nikkei (eigenaar financiële kranten, waaronder The Financial Times) investeert. Het start-upfonds van ABP investeert ook mee.
Blendle is nu een jaar in bèta in Amerika en heeft daar 60.000 gebruikers. 
Trouwens: oprichter Marten Blankesteijn stopt bij Blendle. Hij wil zich op zijn aanstaande gezin richten. 
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Riffy Bol voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. De kattenvideo van vorige week was de meest aangeklikte link in deze nieuwsbrief ooit. 🤔
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.